Burgerschapsonderwijs

Onze visie op burgerschap:

Als CBS De Wegwijzer zien we de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen terug in onze missie, De Wegwijzer wijst uw kind de weg naar een waarde(-n)volle toekomst. Deze missie komt tot uiting in onze visie. CBS De Wegwijzer biedt vanuit een open christelijke levenshouding kinderen een veilige, rijke, uitdagende en kwalitatief goede leeromgeving. Ons doel is het bieden van maximale ontwikkelingskansen voor elk kind, zowel op cognitief, creatief als sociaal emotioneel gebied.

Ons uitgangspunt is dat elk kind uniek en bijzonder is. Wij houden rekening met individuele verschillen. Wij sluiten zoveel mogelijk aan bij de onderwijsbehoeften en ontwikkelingsmogelijkheden van de individuele kinderen, waardoor ze zich bewust worden van hun eigen kwaliteiten en talenten. Daarnaast hechten we groot belang aan het stimuleren en aanleren van eigen verantwoordelijkheid voor het leerproces, samenwerken, zelfstandig werken, zorg en respect voor de ander en de omgeving en tolerantie.

De sfeer op De Wegwijzer is open en veilig, alle kinderen moeten met plezier naar school kunnen gaan.

Onze missie en visie gaan hand in hand met onze kernwaarden, openheid, eerlijkheid en vriendelijkheid/liefde. Wij hebben onszelf ten doel gesteld dat al onze leerlingen na acht jaar onderwijs op CBS De Wegwijzer de school verlaten met een ‘goed gevulde rugzak’. Onze school is een maatschappij in het klein. Onze leerlingen leren omgaan met alle uitdagingen die in de maatschappij ook voorbij komen. Met de ‘goed gevulde rugzak’ hopen we dat onze leerlingen weten waar ze goed in zijn en wat ze nog te leren hebben, maar vooral terugkijken op een basisschool tijd waarin ze vooral met veel plezier naar school zijn gegaan.  Wij hebben onszelf ten doel gesteld dat al onze leerlingen na acht jaar onderwijs op CBS De Wegwijzer de school verlaten met een ‘goed gevulde rugzak’, weten waar ze goed in zijn en wat ze nog te leren hebben, maar vooral terugkijken op een basisschooltijd waarin ze vooral met veel plezier naar school zijn gegaan.

Middels dit document proberen wij zo goed mogelijk vorm te geven aan de negen ijkpunten burgerschapsonderwijs, geformuleerd door Stichting School & Veiligheid.