Passend onderwijs / SOP
Onthoud altijd dat je ertoe doet, jij bent belangrijk en er wordt van jou gehouden, en jij verrijkt deze wereld zoals niemand anders dat kan.”
Uit: De Jongen, de Mol, de Vos en het Paard van Charlie Mackesy, vertaald door Arthur Japin
INFORMATIE PASSEND ONDERWIJS
Alle openbare en Protestants-Christelijke basisscholen, de Leeuwenhartschool (onderdeel van Stichting Samenwerkende Vrije Scholen Zuid-Holland) en de Katholieke Willibrordusschool hebben zich verenigd in het Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Hoeksche Waard, kortweg: Samenwerkingsverband (SWV) 2804. Samenwerkingsverband Passend Primair Onderwijs Hoeksche Waard ondersteunt scholen in het geven van Passend Onderwijs en helpen u, als het nodig is, bij het vinden van de juiste onderwijsplek voor uw kind. We doen dat “Samen op ons eiland".
Álle scholen bieden basisondersteuning, daarover zijn afspraken gemaakt. Alle scholen zijn verplicht zich daaraan te houden. De afspraken over de basisondersteuning die iedere school moet bieden kunt u nalezen in het document: Passend onderwijs en de basisondersteuning uitgelegd aan ouders. Naast deze basisondersteuning kan de school extra ondersteuning bieden, dat aanbod is per school verschillend en beschrijft de school hieronder.
De diversiteit aan extra ondersteuning op de verschillende scholen zorgt ervoor dat de scholen samen een dekkend netwerk vormen binnen het Samenwerkingsverband. Meer informatie is te vinden op de website van het Samenwerkingsverband, www.swv2804.nl, en op het Ouder- en Jeugdsteunpunt Hoeksche Waard (Homepage - Ouder- en Jeugdsteunpunt Hoeksche Waard).
In de volgende tabel is te lezen hoe we in de Hoeksche Waard passend onderwijs vormgeven. We maken daarbij onderscheid in niveaus. Onder de naam van elk niveau staat een toelichting.
Tabel 1. De niveaus van ondersteuning in beeld.
Niveau 0 en 0’ Missie en visie van de school en de basisondersteuning. |
Wat is de visie van de school op passend onderwijs en welke afspraken zijn er op school over passend onderwijs gemaakt? Welke expertise heeft de school? Denk aan kennis van rekenproblemen, hoogbegaafdheid of kennis van kinderen die weinig prikkels kunnen hebben. Op niveau 0 en 0’ gaat het om het geven van goed passend onderwijs in de groep door de groepsleerkrachten . Voorbeelden zijn: het geven van individuele instructie, extra of eigen werk geven, extra aandacht voor het bieden van structuur of helpen om te gaan met druk gedrag. |
Niveau 1 Extra ondersteuning binnen de school |
Als de basisondersteuning onvoldoende effect heeft en de leerling langdurige en meer intensieve ondersteuning en/of begeleiding nodig heeft, noemen we dat extra ondersteuning. De extra ondersteuning wordt altijd planmatig ingezet aan de hand van duidelijke doelen en wordt gemonitord door de school. Deze aanvullende ondersteuning wordt regelmatig besproken met ouders, geëvalueerd en opnieuw vastgesteld. Dat gebeurt in een handelingsplan, soms wordt een OPP ( ontwikkelperspectiefplan) opgesteld. |
Niveau 2 Extra ondersteuning in samenwerking met externen |
Als de interne ondersteuning op niveau 1 niet tot de gewenste ontwikkeling heeft geleid, kan een externe deskundige op school komen om te bekijken wat uw kind nodig heeft en wat de leerkracht daarvoor moet doen in de klas. De leerkracht, intern begeleider uw kind en u als ouders/verzorgers worden altijd betrokken bij dit traject. Ook hier wordt een handelingsplan of soms een Ontwikkelperspectief ( OPP) opgesteld met duidelijke doelen en afspraken over het evalueren van de voortgang. Dit traject noemen we een CLB-traject en dat duurt minimaal 3 maanden. Er is een vaste groep van externe deskundigen waarmee vanuit het Samenwerkingsverband wordt gewerkt. |
Niveau 3 Uw kind wordt aangemeld bij de Ondersteuningscommissie van het Samenwerkingsverband.* |
Soms komt het voor dat ondanks de inzet van een externe deskundige, een leerling onvoldoende tot ontwikkeling komt. School meldt een leerling dan aan bij onze Ondersteuningscommissie (OC). Dit kan er soms toe leiden dat een leerling wordt verwezen naar ander passend onderwijs, zoals bijvoorbeeld een andere reguliere school of een school voor speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs. |
*School meldt in principe aan bij de Ondersteuningscommissie (OC) in overleg met u als ouders/verzorgers. Als ouders/verzorgers kunt u ook uw kind aanmelden bij de Ondersteuningscommissie (OC) als het op school niet goed gaat. Voor beide aanmeldingen geldt dat school eerst niveau 1 en 2 moet doorlopen voordat de aanmelding wordt behandeld. Centraal in de begeleiding staat de vraag: "Wat heeft uw kind nodig om optimaal te leren en goed te functioneren?" Het doel is om het handelen van de leerkracht te verbeteren, zodat beter kan worden voldaan aan de onderwijsbehoeften van uw kind.
DE BASISONDERSTEUNING
De basisondersteuning staat uitvoerig beschreven in het document: Passend onderwijs en basisondersteuning uitgelegd voor ouders. In het kort komt het erop neer dat de school voldoet aan de basiskwaliteit van de Inspectie van het Onderwijs en kennis heeft van de meest voorkomende leer- en ontwikkelingsvaardigheden bij leerlingen. Ze zorgen voor een veilige leeromgeving en signaleren vroegtijdig onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. De school biedt lichte, kortdurende ondersteuning en bevordert lees- en spellingvaardigheid, sociale en emotionele ontwikkeling, en taak- en werkgedrag. Ze ondersteunen onderpresterende leerlingen en passen onderwijs aan verschillende niveaus aan. Samenwerking met diverse organisaties, zoals schoolmaatschappelijkwerk en de jeugdverpleegkundige gebeurt in het Zorg-Adviesteam (ZAT), dat twee keer per jaar bij elkaar komt.
Wat valt niet onder de basisondersteuning?
- Individuele ondersteuning of psychische begeleiding voor leerlingen met sociale en emotionele problemen die niet voldoende geholpen zijn met basisondersteuning.
- Individuele ondersteuning voor leerlingen die een onveilige situatie of gevoel van onveiligheid creëren voor zichzelf, klasgenoten of personeel, en die niet genoeg hebben aan de basisondersteuning.
- Medische handelingen die een BIG-registratie vereisen.
Om de basisondersteuning goed uit te kunnen voeren zijn op onze school de volgende specialisten werkzaam :
( Aanvullen indien nodig met bijv taal-leesspecialist, rekencoördinator, enz. )
- een kwaliteitscoördinator (L. van de Lavoir);
- een vertrouwenspersoon (E. Verbaas);
- een aanspreekpunt bij pesten (M. Boekhoud)
- anti-pestcoördinator (M. Boekhoud);
- een preventiemedewerker (RI&E, Arbo-wet, op school of op bovenschools niveau); D. van der Stel
AANVULLENDE ONDERSTEUNING IN DE SCHOOL
Aanvullend op de basisondersteuning is er soms op verschillende vakgebieden extra expertise op school aanwezig of ontwikkeld. Dit zorgt voor een breder ondersteuningsaanbod op school.
Op onze school is er extra expertise aanwezig op de volgende gebieden:
- Taal en Rekenen
- Lees/Close readingexpert: S. Buijs
- Taalexpert: G. den Hollander
- Snappetexpert: J. Verkade
- Leesconsulent
- Coördinator leesondersteuning BOUW en RALFI-lezen: P. van Soest
- Leerkrachtondersteuner: M. Boekhoud
OO’er: P. van Soest
Inzet: ondersteuning binnen en buiten de groep en verrijking op taal- en rekengebied in subgroepjes.
- Sociaal- emotioneel
- SMW
- Indien nodig aanpak Meidenvenijn in de groep olv M. Boekhoud
- Motorische en lichamelijke ontwikkeling
- Vakleerkracht gym: L. Klijn en J. Verkade
- Vakleerkracht muziek
- Medisch handelen en persoonlijke verzorging
- Bedrijfshulpverlening: S. Buijs, L. Klijn, G. Kooij, P. van Soest, E. Verbaas, J. Verkade
- Verrijking
- Meer-en hoogbegaafdheidsspecialist: K. Los
Inzet: beleidsontwikkeling, ondersteunt leerkrachten en leerlingen op het gebied van verrijking. Vormgeven leertuin
- Op dit moment krijgen de leerlingen a.d.h.v. Briljantonderwijs de extra uitdaging in de groep i.v.m. afwezigheid van de meer- en hoogbegaafdheidsspecialist.
- Schaakklas: R. Bedeaux
- ICT
- ICT-expert: M. Timmerman
Inzet: beleidsontwikkeling, ondersteunt leerkrachten en leerlingen op het gebied van ICT.
EXTRA ONDERSTEUNING
Binnen de school (niveau 1)
Als de basisondersteuning onvoldoende effect heeft en de leerling meer langdurige en intensieve ondersteuning en/of begeleiding nodig heeft, noemen we dat extra ondersteuning. De extra ondersteuning wordt altijd planmatig ingezet en wordt gemonitord door de school. Deze aanvullende ondersteuning wordt regelmatig besproken met ouders, geëvalueerd en opnieuw vastgesteld. Dat gebeurt in een handelingsplan, soms wordt een OPP (ontwikkelperspectiefplan) opgesteld. In dit plan wordt de extra ondersteuning die ingezet wordt om de leerling voldoende te laten ontwikkelen genoteerd.
Bij de extra ondersteuning zal de intern begeleider/kwaliteitsondersteuner van de school betrokken zijn.
Op CBS De Wegwijzer wordt de expertise die ingezet wordt binnen de basisondersteuning (niveau 0) waar nodig opgeschaald naar niveau 1. Door de inzet van deze deskundigen kunnen wij leerlingen gerichte ondersteuning bieden en leerkrachten begeleiden bij specifieke hulpvragen.
Daarnaast wordt Letterster als remediëring voor spelling ingezet. Bareka wordt gebruikt om vroegtijdig hiaten te signaleren. Briljant onderwijs wordt gebruikt ter versteviging van ons aanbod aan de meer- en hoogbegaafde leerlingen.
Extra ondersteuning: samenwerking met externen (niveau 2)
Wanneer ondanks alle inzet van de school en de interne ondersteuning de school handelingsverlegen blijft, kan de school beslissen om een externe ondersteuner betrekken. De school betaalt een groot deel van de externe ondersteuning vanuit de passend onderwijsgelden, die zij ontvangen via het Samenwerkingsverband en waarover zij jaarlijks verantwoording moeten afleggen. Sommige ondersteuning wordt anders bekostigd.
Welke externe ondersteuning kunnen scholen inzetten?
- CLB-begeleiders (met o.a. expertise op het jonge kind, hoogbegaafdheid, werkhouding/executieve functies, dubbel bijzondere leerlingen, gedrag) > betaald door school.
- Key2Teach coach – begeleid de leerkracht in de interactie met een leerling als er sprake is van complex gedrag in de klas > betaald door school.
- Ambulante begeleiding cluster 3, bij bijvoorbeeld leerlingen met cognitieve achterstanden, syndroom van Down, hersenletsel > betaald door het Samenwerkingsverband.
- Leerkracht begeleiding door een orthopedagoog met specialisme taalproblematiek bij nieuwkomers/NT2 > betaald door het Samenwerkingsverband.
- Ambulante begeleiding Rijndam, voor ondersteuning bij langdurig zieke leerlingen, Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH), leerlingen met fysieke problematiek en/of overprikkelingsproblemen > betaald door het Samenwerkingsverband.
- Auris Ambulante dienstverlening voor ondersteuning bij ernstige spraak- en taalproblematiek en/of auditieve problematiek > landelijke bekostiging.
- Visio, bij ernstige visuele problemen > landelijke bekostiging.
- Aanmelding bij de Ondersteuningscommissie om te beoordelen wat de meest passende onderwijsplek is > betaald door het Samenwerkingsverband.
De scholen brengen ouders altijd op de hoogte van deze inzet. Meer informatie is te vinden op www.swv2804.nl.
Extra ondersteuning kan langdurig zijn, maar kan ook bestaan uit één consult. Dit kan per school en per situatie verschillen. De extra ondersteuning is met name gericht op het optimaliseren van het handelen van de leerkracht. Is deze ondersteuning langdurig dan stelt de school samen met u een plan op. Dit heet een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Een OPP is een plan van aanpak. Bij het opstellen van het plan van aanpak moet de school ook de leerling die het betreft en zijn/haar ouders betrekken op alle onderdelen in het plan. Ouders hebben instemmingsrecht op het handelingsdeel. In het OPP geeft de school aan hoe de mening van de leerling/ouders is meegenomen in het plan.
Hoorrecht op het ondersteuningsaanbod van de school.
Alle leerlingen moeten in staat gesteld worden om hun mening te geven over het ondersteuningsaanbod van de school. Dit is een recht, het is niet verplicht voor de leerling om zijn of haar mening te geven. Dit kan bijvoorbeeld via een onderzoekje op school of via een gesprek met de leerling of de groep. Op school hebben we ervoor gekozen om dit als volgt in te richten:
We halen input op via leerlinggesprekken, kindgesprekken in het kader van het groepsplan, en via de leerlingtevredenheidspeiling. Leerkrachten voeren daarnaast regelmatig groepsgesprekken, waarin leerlingen kunnen aangeven wat zij nodig hebben om zich prettig en ondersteund te voelen op school. Op basis van deze gesprekken zijn er meer werkplekken op de gang gecreëerd, zodat leerlingen uit de combigroep kunnen om rustig te werken. Ook is de moestuin aangelegd en wordt er met de leerlingen gezaaid en geoogst.
De informatie die leerlingen delen in gesprekken of via peilingen wordt actief meegenomen in het opstellen en bijstellen van het ondersteuningsaanbod. Wanneer er sprake is van extra ondersteuning (niveau 1 of 2), wordt de inbreng van de leerling – voor zover passend bij de leeftijd en ontwikkelingsfase – betrokken bij het handelingsdeel van het ontwikkelperspectiefplan (OPP). Dit gebeurt bijvoorbeeld door het voeren van kindgesprekken waarin de leerling kan aangeven wat voor hem of haar werkt of juist niet, en wat nodig is om zich beter te kunnen ontwikkelen op school. De school beschrijft expliciet in het OPP hoe de mening van de leerling is meegenomen. Op deze manier waarborgen we het hoorrecht en geven we leerlingen een stem in hun eigen onderwijs- en ondersteuningsproces.
Aanmelden bij de Ondersteuningscommissie (niveau 3)
Als de ondersteuning op school onvoldoende blijkt, kan de school (in overleg met ouders) de leerling aanmelden bij de Ondersteuningscommissie, die de behoeften van het kind onderzoekt en advies geeft over de meest geschikte onderwijsplek. Dit resulteert in twee onafhankelijke deskundigheidsadviezen. Vanaf 1 augustus 2025 is SBO-school Het Pluspunt de enige SBO-school in de Hoeksche Waard. Meer informatie over de werkwijze van de Ondersteuningscommissie is te lezen op onze website: www.swv2804.nl.
Speciaal onderwijs valt onder de Wet op de Expertise Centra (WEC). Deze onderwijsinstellingen zijn ondergebracht in zogeheten clusters.
Er zijn 4 clusters:
Cluster 1 |
Speciaal onderwijs voor visueel gehandicapte leerlingen. |
Cluster 2 |
Speciaal onderwijs voor auditief gehandicapte leerlingen en leerlingen met taal/spraakproblemen. |
Cluster 3 |
Speciaal onderwijs voor lichamelijk en verstandelijk gehandicapte leerlingen. |
Cluster 4 |
Speciaal onderwijs voor kinderen met ernstige gedragsproblemen of psychiatrische stoornissen. |
Binnen de Hoeksche Waard hebben we alleen een cluster 3-school, SO de Ark in Oud-Beijerland (Home - De Ark ). In omringende gemeenten liggen de andere cluster-scholen.
Om uw kind aan te melden bij het speciaal (basis)onderwijs heeft u een Toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig. Deze wordt afgegeven door de Toelaatbaarheidscommissie (TLC) van het Samenwerkingsverband. Meer hierover is te lezen in onze toelichting op het aanmeldformulier voor ouders, te vinden op onze website: www.swv.2804.nl.
Aanmelding bij een andere school na onderzoek door het SWV
Na het besluit van de Toelaatbaarheidscommissie van het Samenwerkingsverband moet u mogelijk uw kind op een andere school aanmelden. De school moet binnen 6 weken na aanmelding een beslissing nemen over de aanname of afwijzing van uw kind. Deze periode kan met 4 weken worden verlengd als meer tijd nodig is om te beoordelen of de benodigde ondersteuning kan worden geboden.
De school waar uw kind ingeschreven staat heeft de zorgplicht. Zorgplicht betekent dat scholen ervoor moeten zorgen dat elk kind passend onderwijs en extra hulp krijgt als dat nodig is. De school/het schoolbestuur onderzoekt eerst wat voor hulp nodig is en of de school die zelf kan bieden. Soms is hulp van een samenwerkingsverband of andere deskundigen nodig. Als een andere school beter past, helpt de school bij het zoeken. Het schoolbestuur blijft verantwoordelijk, ook als de hulp via het samenwerkingsverband gaat. Meer informatie over aanmelden, inschrijven, etcetera is te vinden op het ouder-jeugdsteunpunt: Homepage - Ouder- en Jeugdsteunpunt Hoeksche Waard.
Klachtenprocedure
Verschil van mening met een school aangesloten bij SWV PPO
Als ouders/verzorgers een meningsverschil hebben met een school aangesloten bij het SWV PPO HW, kunnen ze direct contact opnemen met het schoolbestuur. Als dit niet tot overeenstemming leidt, kan de zaak worden voorgelegd aan de Geschillencommissie passend onderwijs. Meer informatie is te vinden op www.geschillenpassendonderwijs.nl.
Niet eens met het besluit van de TLC
Als ouders/verzorgers of de aanvragende school het niet eens zijn met het besluit van de Toelaatbaarheidscommissie, moeten ze binnen 6 weken schriftelijk bezwaar maken bij de directeur-bestuurder van het Samenwerkingsverband. Een onafhankelijke deskundige, die niet betrokken is geweest bij de intake. zal de klacht samen met de directeur-bestuurder behandelen. Als dit niet tot overeenstemming leidt, kan de zaak worden voorgelegd aan de Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT). Meer informatie is te vinden op Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring (LBT) - Onderwijsgeschillen De Landelijke Bezwaaradviescommissie Toelaatbaarheidsverklaring sbo/(v)so en op
Klachtenprocedure - Primair Passend Onderwijs Hoeksche Waard. SWV 28.04.