Anti-Pestprotocol

Wij streven naar een veilig schoolklimaat, waarbij ons doel is:

"Alle kinderen moeten zich in hun basisschoolperiode veilig kunnen voelen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen"

We besteden structureel aandacht aan positieve groepsvorming en de sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij we nastreven dat kinderen met plezier naar school gaan en pesten wordt voorkomen. Aan de hand van onze kernwaarden openheid, eerlijkheid en vriendelijkheid/liefde en door regels en afspraken zichtbaar te maken kunnen kinderen en volwassenen, als er zich ongewenste situaties voordoen, elkaar aanspreken.

Onze gouden schoolregels, afgeleid uit onze kernwaarden, zijn:

1. Wij zijn lief voor en eerlijk naar elkaar
  2. Iedereen hoort erbij
  3. Onze school houden we netjes, schoon en opgeruimd
  4. Wij zijn zuinig op onze eigen spullen en die van anderen
  5. In de school zijn wij rustig

Aan het begin van elk schooljaar worden er in iedere groep, aanvullend op de schoolregels, groepsafspraken gemaakt. Deze afspraken worden samen met de leerlingen gemaakt, waardoor er een groter draagvlak ontstaat.

Wij hebben op onze school gekozen voor de sociale vaardigheidsmethode Kwink.

Kwink - Voor sociaal-emotioneel leren

PESTEN EN PREVENTIE

We spreken van pesten als het negatieve gedrag naar een ander doelbewust is, langere tijd aanhoudt en er sprake is van machtsongelijkheid. Lang niet alles is dus pesten. Uit wetenschappelijke literatuur over pesten blijkt dat je moet uitgaan van het verantwoordelijkheidsgevoel van de groep om pesten te voorkomen. Preventief!

KWINK ZET DE KRACHT VAN DE GROEP IN TEGEN PESTEN

Een sterke, sociaal veilige groep voorkomt pesten. In zo’n groep spreken kinderen elkaar op een positieve manier aan op hun gedrag. Kwink leert kinderen hoe dat moet. Met een structureel, goed doordacht programma dat meetbaar is in onze leerlingvolgsysteem ZIEN! en daarmee al aan een belangrijke eis van de Inspectie van het Onderwijs voldoet.

KWINK: MEER DAN EEN ANTI-PEST PROGRAMMA

Kwink is een methode die preventief werkt. Veel gedragsproblemen zijn door het aanbieden van goed onderwijs te voorkomen. Preventie is daarbij het sleutelwoord. Onderzoek bevestigt dat preventie vele malen effectiever en daardoor ook goedkoper is dan achteraf (curatief) repareren.

Kwink leert positief gedrag aan en voorkomt zo in veel gevallen onnodige ‘reparatie’ achteraf.

Het anti-pestprotocol is vastgesteld in 2018. In september 2023 wordt het herzien en opnieuw vastgesteld in de MR.